Victron Energy BAT524120410 25,6V 200Ah
Victron Energy 200 Ah 24 V 29 kg
Lithium-železo-fosfátové
baterie (LiFePO4) jsou momentálně velmi perspektivní
a technologicky vyzrálou konkurencí klasických olověných
akumulátorů. Nominální napětí jednoho článku je 3,2
V. Baterie s napětím 25,6 V tak sestává z osmi sériově
řazených článků. Oproti olověným bateriím netrpí tzv.
sulfatací (tvorba nerozpustného síranu olovnatého),
která snižuje kapacitu a zkracující životnost. Příči...
baterie (LiFePO4) jsou momentálně velmi perspektivní
a technologicky vyzrálou konkurencí klasických olověných
akumulátorů. Nominální napětí jednoho článku je 3,2
V. Baterie s napětím 25,6 V tak sestává z osmi sériově
řazených článků. Oproti olověným bateriím netrpí tzv.
sulfatací (tvorba nerozpustného síranu olovnatého),
která snižuje kapacitu a zkracující životnost. Příčinou je
dlouhodobé nedobíjení baterie do plného stavu nebo dlouhodobé
nepoužívání baterie. Lithium-železo-fosfátové baterie
nemusí být plně dobíjeny, postačuje
částečné dobíjení, což je jejich hlavní výhoda oproti bateriím
olověným.
Další významné výhody
LiFePO4 baterie:
1. Širší rozsah pracovních
teplot – kapacita a životnost není zdaleka tak
závislá na teplotách. Možnost instalace v zámrzném prostoru.
Provozní teploty baterie jsou v režimu vybíjení: -20°C až +50°C, v
režimu nabíjení: +5°C až +50°C. Maximální nabíjecí proud při
teplotě baterie < 0°C: 0,05C, např. max 10A pro 200Ah baterii)
Při poklesu teploty pod +5 ° C je nabíjení automaticky přerušeno.
Aplikace Victron Connect umožňuje pro dobíjení nastavení teploty
nižší než +5 ° C, tento uživatelský zásah v sobě však nese ztrátu
záruky.
2. Vysoká
cyklická životnost. Ta je dána mimo jiné i mírou
vybíjení. Cyklem se rozumí každé vybití a následné nabití baterie.
Každou baterii vybíjení poškozuje. Čím je vybití hlubší, tím méně
těchto cyklů baterie vydrží. Běžné olověné baterie se doporučuje
vybíjet maximálně na 50% jejich celkové kapacity, hlubší vybití
výrazně zkracuje živost baterie a hrozí její trvalé poškození.
LiFePO4 baterie je mimořádně odolná proti tomuto vlivu a běžně se
může vybíjet na 20% její celkové kapacity (80% vybití) aniž by to
mělo výraznější vliv na její životnost. Kvalitní olověná trakční
baterie vybíjená na 50% její kapacity má životnost cca 1500 cyklů,
LiFePO4 baterie zvládne neuvěřitelných 5000 cyklů!
3. Nízký vnitřní odpor. Při
odběru energie neklade baterie velký odbor. To umožňuje odebírat
z baterie relativně velké množství energie, aniž by to baterii
poškozovalo. Výhodné při nárazovém odběru většího množství
energie.
4. Vysoká hustota
energie. Baterie jsou lehké a na kilogram jejich
hmotnosti připadá relativně velké množství energie. Mimořádně
výhodná vlastnost ve stísněných prostorách nebo na místech
s požadavkem k minimalizaci zatížení (typicky například
lodě). Ušetřete až 70% hmotnosti a prostoru při zajištění stejného
množství energie!
5. Vysoká
účinnost. Nabíjením a vybíjením baterie se část
energie ztrácí. Míra těchto ztrát určuje účinnost. Snahou
pochopitelně je minimalizovat tyto ztráty. U olověných baterií je
průměrná účinnost 80%. LiFePO4 baterie dosahují účinnosti 92%.
Účinnost je dána také aktuální mírou nabití baterie. Olověné
baterie mají relativně nízkou účinnost v konečných fázích
dobíjení (i méně jak 50%). LiFePO4 baterie si naopak udržují
vysokou míru účinnosti i v konečných fázích nabíjení.
Neztrácejte zbytečně drahocennou energii!
6. Nenáročnost v charakteru nabíjecího
napětí. Olověná baterie vyžaduje relativně malý
rozsah nabíjecí napětí a vysokým rizikem přebíjení a z toho
plynoucího poškozování. LiFePO4 baterie tento nedostatek nemá a
zvládá 14 až 16 V (s maximálně 4,2 V na článek). Také
citlivost na přebíjení je nízká.
7. Bluetooth
Díky vestavěné technoligii Bluetooth lze monitorovat napětí teplotu
a stavy alarmů.
Velmi užitečná funkce pro lokalizaci
potenciálního problému, jako je např. nerovnováha
článků.
Oproti olověným bateriím
vyžaduje LiFePO4 baterie kvalitní nabíjecí
balancér. Pokud je dosaženo napětí nižší jak 2,5 V
nebo je nabíjecí napětí vyšší jak 4,2 V na článek, hrozí poškození
baterie. V žádné baterii nemají jednotlivé články naprosto stejné
napětí (stejná míra nabití), ale naopak se víceméně navzájem liší.
Olověné akumulátory mají určitou omezenou samoregulační schopnost v
rovnoměrném nabíjení všech článků. Pokud jsou některé články
baterie již nabité, prochází jimi proud a to umožňuje nabití
zbylých méně nabitých článků. U LiFePO4 baterie nabité články
neumožňují dobíjení nedobitých článků. I když baterie jako celek má
přijatelné napětí, některé články mohou trpět dlouhodobým
nedobíjením. V průběhu času se tyto rozdíly mohou prohlubovat. Z
těchto důvodů je nutné nabíjet LiFePO4 baterie za pomoci balancéru
sledující individuálně každý článek baterie. Balancér nabíjí každý
článek jen pro něj vhodnou charakteristikou nezávislou na ostatních
článcích (vybalancovávání článků). Balancér je tak nepostradatelné
zařízení chránící bateriový systém před poškozením!
Balancér je samozřejmou a integrální součástí LiFePO4
baterie od společnosti Victron energy. Současně baterie disponuje
rozhraním k napojení na managementový systém řízení baterií
(BMS – battery management systém). Až 5 baterií může být propojeno
paralelně a až 4 baterie sériově , takže může být sestavena 48V
baterie až do kapacity 1500Ah. S BMS zařízením lze vhodným
paralelním a sériovým řazením dosáhnout žádoucí kapacity a
napětí.
BMS zařízení má zejména
tyto ochranné funkce:
ochrana článků
před hlubokým vybitím odpojením zátěže
ochrana článků
před přebíjením redukcí napětí nebo přerušením procesu
nabíjení
vypne celý systém v případě dosažení kritické
teploty
Na první pohled se zdají být LiFePO4
baterie finančně nákladnější v porovnání s olověnými bateriemi. Při
bližším pohledu a při přihlédnutí k dlouhé životnosti, vysoké
spolehlivosti a vysoké účinnosti je LiFePO4 baterie ta správná
volba pro moderní a náročné aplikace.
Baterie
je vybavena dvojicí kabeláže pro napojení na VE.Bus BMS
zařízení.
Doporučené parametry
nastavení nabíjení/vybíjení:
Bulk
28,4V
Absorpce 28,4V (max. 4 hodiny)
Float 27V
Storage 27V
Odpojovací napětí
zátěže 22,4V