Musical Kinetics - Vladimír Tichý, Tomáš Kuhn, Vlastislav Matoušek
naučné 2014 Akademie múzických umění v Praze Vladimír Tichý 352 Akademie múzických umění Flexo anglické 897 gramů 978-80-7331-328-9 Akademie múzických umění
Musical Kinetics je reprezentativním dokumentem toho, jak se v českém prostředí v minulých desetiletích přistupovalo k pojetí a výzkumu hudebního času.
Východiskem teoretického uchopení kinetických jevů je princip hierarchie tak, jak jej formuloval koncem šedesátých let Karel Risinger. Na tomto abstraktním základě staví svou systematiku hudebního rytmu, metra a tempa Vladimír Tichý. Jeho obecná s...
Východiskem teoretického uchopení kinetických jevů je princip hierarchie tak, jak jej formuloval koncem šedesátých let Karel Risinger. Na tomto abstraktním základě staví svou systematiku hudebního rytmu, metra a tempa Vladimír Tichý. Jeho obecná systematika je pak rozpracována ve dvou navazujících studiích. Tomáš Kuhn aplikuje Tichého přístup na oblast jazzové hudby a Vlastislav Matoušek na etnickou hudbu. Jejich práce dokazují obecnou platnost hierarchického principu i v jiné než novodobé evropské hudbě. Součástí knihy je věcný rejstřík společný všem třem studím, ze kterého vyplývají další zajímavé souvislosti. Jde o první z plánované řady publikací v angličtině, které by měly splatit dluh české hudební teorii, v zahraničí zatím málo známé.
Musical Kinetics is a representative document of the approach of Czech music-theorists to the concept and exploration of musical time at the turn of the millennium. The theoretical starting point for grasping the kinetic phenomena is the principle of hierarchy as formulated by Karel Risinger in the late sixties of the past century. On this abstract base, Vladimír Tichý builds his systematics of musical rhythm, meter and tempo. Tomáš Kuhn applies Tichý´s ideas to jazz and Vlastislav Matoušek to ethnic music. Their works prove general validity of the hierarchical principle also in other than European art music. The book includes a subject index common for all the three studies providing thus more interesting connections. The publication is the first of a series in English which should pay the debt to the Czech musical theory, not much known abroad up to now.